چگونه با اینفوگرافیک هدفمان را سریعتر و بدون متن به مخاطب بیان کنیم

بازدید: 1210 بازدید

اینفوگرافیک چیست؟

اینفوگرافیک ترکیبی از اطلاعات و عناصر تصویری است که هدف آن‌ ارائه سریع و ساده اطلاعات در قالب تصویر می باشد.یعنی انتقال اطلاعات توسط تصاویرگرافیکی و اگر شما بیایید در قالب تصویرهای متعدد گرافیکی که کنار هم قرار می­گیرند، بتوانید پیام های مختلفی را به صورت یکجا ، با مشاهده یک تصویر به مخاطب برسانید، این اینفوگرافیک می­شود. مثل تصویر زیر و حالا این می­تواند یک مقداری هم متحرک بوده و هم می­تواند ثابت باشد. اینفوگرافیکها با رسیدن به زبان مشترک به ما کمک می کنند تا انتقال محتوا به درستی انجام شود. ۹۰٪ اطلاعاتی که مغز ما دریافت می‌کند اطلاعات دیداری (بصری) است. با این استدلال که ذهن انسان داده‌های تصویری را بهتر و سریع‌تر از داده‌های متنی درک و ذخیره می‌کند؛ امروزه اینفوگرافیک کاربرد گسترده‌ای در بسیاری از زمینه‌ها، از آموزش و فرهنگ‌سازی گرفته تا تبلیغات و بازاریابی داراست.

تاریخچه اینفوگرافیک

قدمت اینفوگرافیک‌ها به زمان غارنشینان برمی‌گردد. زمانی که هنوز خط اختراع نشده بود و غارنشینان با کشیدن نمادهای تصویری روی دیواره غارها، پیام‌ها را منتقل می‌کردند. خط هیروگلیف مصری از نمونه‌های خوب اینفوگرافیک های اولیه است که از نمادهای گرافیکی  برای بیان مقاصد گوناگون پدید آمد. لئوناردو داوینچی، برای تشریح آناتومی بدن انسان دستورالعمل هارا با تصاویر ترکیب میکرد. با گسترش روز افزون اینترنت و رسانه‌های مجازی، اینفوگرافیک‌ها بصورت گسترده ای در فضای وب استفاده می‌شوند. استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای باعث شد تا اینفوگرافیک‌ها با سرعت بیشتر و تکنیک‌های گوناگونی طراحی شوند. فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale)، پرستار انگلیسی، با ترکیب نمودار انباشته ای (Stacked Bar) و نمودار دایره ای به تشریح تلفات و علل مرگ‎و‎میر سربازان در جنگ کریمه پرداخت. او به کمک این اینفوگرافیک توانست ملکه ویکوریا را برای بهبود وضعیت بیمارستان‌های ارتش متقاعد نماید.

انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک ها براساس شیوه به 4 دسته تقسیم میشوند:

ایستا: اطلاعات را  در یک نگاه به صورت یک تصویر واحد نمایش داده می شوند.

پویا: اطلاعات در توالی خطی به صورت متحرک و در غالب انیمیشن ارائه می شوند.

تعاملی:  در واقع این نوع بر اساس انتخاب و داده هایی که از کاربر گرفته می شود، اطلاعات را نمایش می دهند که معمولا در بستر وب سایت ها و یا اپلیکیشن طراحی می شود .

فیزیکی: Physical infographic نوعی از اینفو گرافیک است که در ان اطلاعات را در قالب یک حجم یا ماکت سه ‎بعدی نشان می دهد .

 

زمینه های کاربردی اینفوگرافیک

  • آموزش
  • گزارش نویسی
  • تبلیغات
  • فرهنگ سازی
  • ترویج علم
  • رزومه نویسی
  • اطلاع رسانی ارائه
  • ابزار های رهگیری
  • کار برگ
  • خبر
  • معرفی

اینفوگرافیک در طراحی سایت

ایفورگرافیک در طراحی سایت کاربرد اساسی دارد ،با توجه به اینکه می توانیم  از آن در جهت ارائه تجربه کاربری بهتر استفاده کنیم ، ولی از زیر شاخه های طراحی رابط کاربری قرار نمی گیرد. با توجه به اینکه فضای ما در وب سایت محدودیت هایی دارد و ما به صورت حضوری نمی توانیم اطلاعات وب سایت را به کاربر توضیح دهیم ، اینفوگرافیک نقش بسیار مهمی را در تفهیم درست و سریع اطلاعات به کاربران وب سایت دارد.

هدف از اینفوگرافیک ها

برای مقایسه و معرفی بهتر محصولات:

 استفاده از اینفوگرافیک باعث می شود مزایای محصول یا خدمات خود را نسبت به محصول بهتر نشان دهید.

برای افزایش آگاهی:

از اینفوگرافیک برای بحث در مورد اهمیت یک موضوع خاص ، مواردی که به شما کمک میکند تا کارها به بهترین نحو انجام شود استفاده کنید.

برای ساده سازی یک مفهوم پیچیده:

اگر تجارت شما کالای پیچیده یا پیشرفته ای را میفروشد، بهتر است محصول را به صورت اینفوگرافیکی توضیح دهید. با این کار داده های پیچیده به داده های قابل درک تبدیل می شوند.

چرا باید از اینفوگرافیک استفاده کرد؟

  • کاربران این روزها به حدی درگیر مسائل روزمره زندگی خود شده‌اند که دیگر وقتی برای خواندن متن‌های بلند را ندارد. 
  • کاربران علاقه زیادی به خواندن اطلاعات از طریق عکس دارند.
  • کاربرد زیادی داشته و می‌تواند در بسیاری از شبکه‌ها و بلاگ‌ها استفاده شود.
  • اشتراک گذاری آن خیلی راحت‌تر و سریع‌تر است و از این رو بهترین ابزار برندسازی خواهد بود.
  • به راحتی می‌توان خلاصه‌ای از مطلب را نمایش داد.
  • دارای انواع فرمت‌های مختلفی است که می‌تواند کاربران باسلیقه‌های متفاوت را جذب کند.
  • آگاهی کاربران نسبت به یک موضوع را خیلی سریع‌تر افزایش می‌دهد.

شکل های گوناگونی از اینفوگرافیک وجود دارد مهم ترین پرکاربردترین آن ها عبارتند از:

اینفوگرافیک نموداری

این نوع اینفوگرافیک اطلاعات را بر اساس نمودار بیان می کند. رنگ ها، اشکال و آیکون ها هم ممکن است برای تاکید و یا توضیحات اضافه به کار برده شوند. نمودار ها در مقایسه با بقیه بهترین نتیجه را به مخاطب می رسانند. مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور یا تعداد کاربران شبکه های اجتماعی مختلف و یا جمعیت قاره ها از مثال هایی هستند که می توان برای این مدل اینفوگرافیک بیان کرد.

اینفوگرافیک پردازشی

اینفوگرافیک پردازشی شبیه How to Infographic می باشد. نکته ی کلیدی این نوع اینفوگرافیک آنست که فرایند های تصمیم گیری در یک کار رامشخص می کند که آیا درست است یا غلط. هر مرحله با خط و پیکان به مرحله ی دیگری وصل می شود.

 اینفوگرافیک مقایسه ای

اینفوگرافیک مقایسه ای شباهت ها و تفاوت های بین دو یا چند محصول، افراد، مکان ها، حوادث، ایده ها یا افراد را بررسی می کند. این اینفوگرافیک یک مقاسیه ایجاد می کند و به شناسایی نکات مثبت و منفی موضوعات مورد بحث کمک می کند.

اینفوگرافیک رزومه

این نوع اینفوگرافیک وضعیت حرفه ی افراد، مدارک تحصیلی و گواهینامه های یک فرد را به صورت بصری به تصویر می کشد. اکثر شغل ها مهارت های خاصی را طلب می کنند بنابراین این نوع اینفوگرافیک به راحتی افراد را بر اساس تخصص هایشان جدا می کند.

اینفوگرافیک اطلاعات محور

در این نوع اینفوگرافیک نسبت به بقیه، از متن و کلمات بیشتری استفاده می شود. البته ممکن است گرافیک آن توسط آیکون ها، رنگ ها تقویت شود ولی تاکید اصلی این نوع اینفوگرافیک بر روی متن است.

اینفوگرافیک مقایسه ای

از اینفوگرافی مقایسه‌ای برای بررسی تفاوت های بین دو چیز مشابه و اثبات یک محصول نسبت به محصولی دیگر استفاده می شود.

اینفوگرافی فرآیندی

اینفوگرافی های فرآیندی شامل توضیح مراحل یک فرآیند است. در این اینفوگرافیک‌ ها هر مرحله با استفاده از خطوط و فلش‌ های جهت‌دار به مرحله قبل متصل می‌شود.