کاربرد های فتوشاپ در عکاسی

بازدید: 2328 بازدید

کاربرد فتوشاپ برای عکاسان

 کاربردهای فتوشاپ وسیع است و ممکن است هر کسی در هر رشته ای که فعالیت می کند در حد رفع نیازهای خود از فتوشاپ استفاده کند. اما شاید بتوان گفت که مهمترین کاربرد فتوشاپ در عکاسی است. کاربرد فتوشاپ برای عکاسان شامل موارد بسیار زیادی می باشد و شاید بسیاری از عکاسان حرفه ای برایشان عکاسی بدون فتوشاپ بی معنا باشد.

فتوشاپ در عکاسی پرتره کمک قابل توجهی به زیبایی تصویر میکند و ابزار های بینظیری در زمینه روتوش عکس و رفع ایرادات صورت سوژه دارد. فتوشاپ به عکاسان کمک میکند که کیفیت تصاویر را بالا ببرند و حتی عکس های قدیمی را ترمیم  کنند.

همچنین به کمک این نرم افزار جذاب میتوان پس زمینه تصویر، نور و کنتراست تصاویر ثبت شده را تغییر داد و بسیاری از فیلتر ها و تکنیک های عکاسی را بر روی تصاویر پیاده سازی کرد.

 

رفع نواقص عکس

 بهترین کاربرد های فتوشاپ برای عکاسان حرفه ای این است که می توانند عیوب عکس ها را برطرف کنند به عنوان مثال می توان انواع رتوش های حرفه ای مثل رفع خال، لک، جوش، سفید کردن دندان ها، شفاف کردن پوست، حذف تیرگی زیر چشم، تغییر رنگ چشم و آن ها را طبق سلیقه ی خود تغییر دهند تا عکسی بدون نقص و زیباتر داشته باشند.

 

روتوش عکس

روتوش پوست دارای روش های مختلفی است که حرفه ای ترین آنها توسط نرم افزار ادوبی فتوشاپ انجام میشود.روتوش تصاویر یکی از پرطرفدارترین و جذابترین شاخه‌های گرافیک کامپیوتری به شمار می‌رود. روتوش به شما کمک می‌کند که تصاویر خود را با جلوه زیباتری به نمایش بگذارید. 

و با استفاده از این ویژگی نرم افزار فتوشاپ می توان با ایجاد تغییر در تنظیمات لایه های مختلف موجود در تصویر، میزان وضوح تصاویر را افزایش داد و تصاویری با وضوح و کیفیت بیشتر را ایجاد نمود.

 

روتوش عکس

 

بالا بردن کیفیت عکس ها

یکی از کاربردهای فتوشاپ برای عکاسان این است که می توانند به وسیله ی آن عکس های بی کیفیت را تغییر بدهند و کیفیت آن ها را در حد بسیار خوبی بالا ببرند. عکس های قدیمی که بسیار رنگ و رو رفته شده اند را می توان بوسیله ی فتوشاپ تغییر داد و یک عکس با وضوح بالا دریافت کرد.

 

وضوح تصویر

وضوح تصویر ، جزئیاتی است که تصویر در آن نگهداری می شود. این اصطلاح برای تصاویر دیجیتال شطرنجی ، تصاویر فیلم و انواع دیگر تصاویر کاربرد دارد. وضوح بالاتر به معنای جزئیات بیشتر تصویر است.  فیلتر sharpen برای افزایش کیفیت عکس در فتوشاپ و بالا بردن وضوح عکس بسیار کاربردی است و در آتلیه ها بسیار کاربرد دارد و با این افکت به صورت چشم گیری میتوانیم کیفیت و وضوح تصویر را بالا ببریم.

Resolution یا وضوح یکی از قدیمی ترین واژه هایی است که برای تشریح کردن درجه کیفیت و جزئیات تصاویر یا کیفیت ضبط تصاویر استفاده میشود . یک تصویر با درجه Resolution بالا به معنای این است که تصویر مورد نظر جزئیات بیشتری را می تواند به شما نشان بدهد و شما می توانید همه این جزئیات را مشاهده کنید.

وضوح تصویر

 

استفاده از فتوشاپ در عکس ها و تصاویر تاریخی:

با استفاده از نرم افزار فتوشاپ می توان عکس های امروزی را مشابه تصاویر تاریخی ویرایش نمود و یا حتی تصاویر تاریخی و با کیفیت پایین را به تصاویری با کیفیت و مطلوب تبدیل نمود.

 

ادیت عکس چیست ؟

ادیت عکس  به شما کمک میکند از واقعیت فاصله بگیرید و وارد دنیای فانتزی شوید . اگر قبل از ادیت کمی خلاقیت به خرج دهید میتوانید خود از یک ادیتور به «خلق‌کننده» صحنه جدید مبدل سازید .
این خلاقیت میتواند از حرکت دادن المان های موجود در صحنه عکاسی آغاز شود و با کم و زیاد کردن آنها پایان یابد.
وقتی دست به دامن ادیت شدید بهتر است انتظار یک تصویر تمام و کمال طبیعی را نداشته باشید ذات ادیت با چنین دیدگاهی تناقض دارد.

 

ادیت عکس

 

تکنیک های فتوشاپ در عکاسی

همان طور که گفتیم کاربرد های فتوشاپ برای عکاسان بیشمار است. به طور کلی می توان کاربردهای فتوشاپ در عکاسی را در موارد زیر خلاصه نمود:

 

  • روتوش عکس: حذف لکه ها با ابزار Healing Brush tools، کاهش چین و چروک، 
  • برش تصاویر (Cropping) و اصلاح کجی عکس
  • اصلاح، تغییر و ایجاد رنگ ها
  • ویرایش غیر تخریبی لایه های فتوشاپ، ایجاد لایه های جدید، ترکیب عکس ها
  • تغییر اندازه تصاویر (Resizing)
  • Camera Raw: از افزونه Camera Raw برای تبدیل تصاویر خام (Raw) به پیکسل ها استفاده میشود تا فتوشاپ بتواند آن ها را درک کند. این افزونه یک ویرایشگر قدرتمند و در عین حال با استفاده آسان است. با این وجود اگر در قالب Raw عکاسی نمیکنید باز هم میتوانید از این افزونه بهره بگیرید.
  • تغییر قسمت محدودی از عکس با ویژگی سلکشن
  • اصلاح روشنایی و کنتراست تصاویر ( brightness and contrast)
  • استفاده از layer mask
  • حذف و تغییر بک گراند
  • ایجاد افکت های عکاسی با استفاده از فیلتر ها، تغییر نقطه فوکوس، افزودن نوربه تصویر
  • تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید و برعکس

 

با فتوشاپ می توانید به عکس هایی که گرفته اید جذابیت بیشتری بدهید تمام عکاسان حرفه ای برای زیباتر کردن عکس های خود اصولا از فتوشاپ استفاده میکنند.