جذابیت کلیپ با فوتیج

بازدید: 1497 بازدید

فوتیج چیست؟

در برنامه هایی مثل افترافکت و پریمیر و فتوشاپ از فایل های از پیش ساخته شده و ابزار های خاص میتوانید برای جذابیت وحرفه ای شدن کار استفاده کنید.فوتیج به فیلم، فیلم خام، فیلمی که هیچ تغییری روی آن داده نشده است که معمولا توسط  دوربین های فیلمبرداری ضبط میشود و فایل هایی که به صورت کاملا لایه باز طراحی شده و برای استفاده در پروژه های ویدیویی، تدوین فیلم، تولید فیلم سینمایی و هر محصول ویدیویی از این نوع فیلم های خام استفاده میکنیم. ویدیو فوتیج ها در لوکیشن های مختلف فیلم برداری می شوند. معمولا بی صدا هستند و زمان کوتاهی دارند.

کاربرد فوتیج

بیشتر افرادی که به صورت حرفه ای کار مونتاژ و میکس انجام می دهند برای بهتر شدن کارشان از فوتیج استفاده می کنند. چرا که استفاده از این ویدیو ها به عنوان جلوه های ویژه در پروژه های مختلف توجیه اقتصادی و زمانی دارد. تدوین گران حرفه ای برای هرچه بهتر شدن کارهای خود، از تولید تیزرهای تبلیغاتی کوتاه تا فیلم های سینمایی بلند از این ویدیوها استفاده می کنند.

قطعا شما برای ساخت یک فایل ویدئویی نیازمند یک پس زمینه حرفه ای هستید که فوتیج ها این کار را برای شما انجام میدهند. از فواید فوتیج ها دسته بندی مختلف و متنوع آنهاست که هرکدام در محیطی مورد استفاده قرار میگیرند.

در یک فیلم سینمایی ممکن است از تعداد زیادی فوتیج استفاده شود. به طور مثال برای نمایش آسمانی نیمه ابری با ابرهایی متحرک می توان از فوتیج ابر استفاده کرد یا وقتی نیاز به نشان دادن اماکن و ابنیه مشهور یک شهر است به جای صرف وقت، انرژی و هزینه برای فیلم برداری از آن اماکن، ویدیو فوتیج مربوطه را تهیه و استفاده می کنند.

 

انواع فوتیج

فوتیج ها را به انواع استوک فوتیج – فوتیج موشن گرافیک – فوتیج آلفا – فوتیج کروماکی یا پرده سبز تقسیم بندی کرده ایم.

 

استوک فوتیج چیست ؟

استوک فوتیج نوعی از فوتیج می باشد با دسته بندی های موضوعی گوناگون که توسط افراد حرفه ای و فریلنسرها فیلم برداری شده است و حال برای استفاده و دانلود در اختیار تدوین گران قرار گرفته است. بطور مثال در حال ساخت یک فیلم سینمایی یا کلیپ ویدیویی هستید، نیاز به استفاده از نمای جنگل دارید،و در شرایطی هستید که موقعیت یا فرصتی برای رکورد از جنگل را ندارید ویا مثلا اگر در مورد فضاهای سبز وپارک ها یا مناطق شهری قصد ساختن فیلم دارید نیازمند یک فایل کامل از فضاهای سبز و پارک وبافت شهری هستید که با استفاده از این فوتیج ها میتوانید آن را در فیلم خود به اجرا درآورید در آن زمان از استوک فوتیج استفاده می کنید.

 

 

فوتیج موشن گرافیک چیست؟

استوک فوتیج به معنای فوتیج های طبیعی است که توسط دوربین فیلم برداری از سوژه های واقعی گرفته شده اند. دسته دیگری هم وجود دارد که به فوتیج موشن گرافیک معروف هستند. این دست فایل ها شامل تصاویری می شود که به کمک نرم افزارهای جلوه های ویژه یا انیمیشن ساخته شده اند. به عنوان مثال برای ساخت این فایل ها می توانید از برنامه هایی چون افترافکت و سینما فوردی استفاده کنید.

 

فوتیج آلفا چیست؟

 یکی از انواع فوتیج ها که درساخت فیلم های سینمایی و جلوه های ویژه کاربرد بسیاری دارد آلفا فوتیج می باشد ویژگی اصلی یک فوتیج آلفا این است که یا بدون پس زمینه هست اصطلاحا transparent هستند. این فایل های ویدیویی دارای یک لایه سیاه و سفید می باشند که به کمک آن زمینه از پس زمینه جدا می کند.

 

فوتیج Overlay چیست؟

برخی فوتیج ها دارای لایه آلفا نیست اما پس زمینه مشکی دارند. یا پس زمینه های نوری دارند. به این دست فوتیج اصطلاحا فوتیج Overlay گفته می شود. برای استفاده از این دست فایل ها، ویدیو دانلودی را روی کلیپ خود می اندازید و سپس به بخش تنظیمات Blend Mode می روید و مقدار آن را به دلخواه روی مقادیری نظیر Overlay  یا Screen قرار می دهید. تنظیمات Blend Mode در تمامی نرم افزارهای تدوین وجود دارد.

 

فوتیج کروماکی چیست؟

یکی از پرکاربردترین پروژه های ویدیویی فوتیج کروماکی است. برای اینکه چند فیلم یا کاراکتر روی هم قرار بگیرند از کروماکی استفاده می کنند. در این نوع فوتیج ها کاراکتر شما در یک محیطی که به نام پرده سبز مشهور است، قرار گرفته می شود و کارهایی که باید را انجام می دهد و بعد از آن می توان این فیلم ها و فایل ها را به راحتی از تصویر سبز به کمک جلوه های ویژه جدا کرده و در محیط هایی که مورد نظر شماست استفاده کنید.کروماکی یکی از پرکاربردترین تکنیک های جلوه های ویژه در سینما است.

 

 

کروماکی چگونه کار می کند؟

از پرده های کروماکی می توان هم در مرحله ویرایش ( بعد از عکاسی و فیلمبرداری ) و یا هم زمان با فیلمبرداری استفاده کرد. بسیاری از برنامه های تلویزیونی مانند اخبار و برنامه های سرگرمی از کروماکی ها به صورت هم زمان استفاده می کنند.در نظر بگیرید در بخشی از یک فیلم، یک کشتی در اقیانوسی مواج و طوفانی به صخره ها برخورد می کند و هرلحظه امکان غرق شدنش وجود دارد.

به جای صرف وقت و هزینه و به خطر انداختن تجهیزات و افراد می توان این سکانس را از طریق تکنیک کروماکی به تصوری کشید. کافی است ماکتی از یک کشتی را در مقابل پرده سبز قرار دهیم و پس از فیلم برداری با نرم افزارهای مخصوص این کار ادیت های لازم را انجام دهیم و کشتی را هرچقدر خواستیم به صخره ها بکوبیم. در بسیاری از مصاحبه ها، سریال ها و فیلم ها از این تکنیک استفاده می شود.

حالا اگر به فوتیج ها برای ساخت فیلم های خود علاقه مند شده اید می توانید جدیدترین فوتیج های ویدئویی را با کلیک دانلود فوتیج ویدئویی دریافت کنید.