نرم افزار افترافکت چیست؟

بازدید: 1568 بازدید

افترافکت چیست؟

افترافکت یکی معتبرترین و قدرتمند ترین و بهترین برنامه های ایجاد شده و توسعه یافته توسط شرکت ادوبی است که با استفاده از آن می توان برای ایجاد جلوه های بصری زیبا و حرکت های گرافیکی دو بعدی استفاده کرد.

در واقع افتر افکت یک برنامه جلوه های ویژه، موشن گرافیک و کامپوزیت می باشد که برای فرایند Post production در فیلم سازی و صدا و سیما استفاده می شود

تاریخچه افترافکت

افترافکت در سال ۱۹۹۳ ساخته شد. توسعه دهندگان اصلی، Company of Science and Art (CoSA)، دو نسخه با چند عملکرد ایجاد کردند که به شما امکان می‌داد لایه‌های کامپوزیتی ایجاد کنید و خصوصیات مختلف یک لایه را تغییر دهید. نسخه اول فقط در رایانه مکینتاش که توسط اپل ساخته شده بود در دسترس قرار گرفت.

این برنامه در سال ۱۹۹۴ توسط Aldus خریداری شد. فقط یک سال پس از ساخت، این برنامه ویژگی‌های جدید شگفت‌انگیزی مانند به دست آورد. اما قبل از اینکه سال ۱۹۹۴ به پایان برسد، Adobe برنامه را خرید و تا امروز مالک افترافکت باقی مانده است.

کاربرد افترافکت

از این برای استفاده در تصویرهای متحرک و فیلم های ویدیویی و تیراژ فیلم ها و تبلیغات تلویزیونی استفاده می شود . بسیاری از شاهکارهای سینمایی و تبلیغات تلویزیونی اغلب محصول برنامه AE یا همان افترافکت است!

پروژه آماده افترافکت چیست؟

پروژه آماده افتر افکت فایل‌هایی هستند که از پیش توسط اساتید افتر افکت به‌صورت خاص و با قابلیت انعطاف پذیری بالا طراحی شده‌اند. در داخل این پروژه‌ها جای عکس و فیلم و متن مشخص است. شما کافی است عکس و فیلم دلخواه خود را وارد پروژه کرده و سپس خروجی بگیرید. به همین راحتی! شاید با صرف مدت نیم ساعت شما به کلیپی می‌رسید که اگر قرار بود از ابتدا طراحی آن را به عهده داشتید باید ساعت‌ها زمان و وقت برای آن صرف کنید.  شما با خرید یک اشتراک ارزان‌قیمت می‌توانید از فایل های آماده افترافکت استفاده کنید.

جلوه های ویژه

جلوه های ویژه به هر کاری که در صنعت فیلم سازی انجام آن مشکل می باشد و از عهده عوامل عادی فیلم بر نمی آید ، و برای ایجاد آن گروه دیگری وارد عمل می شوند ، جلوه ی ویژه می گوییم . شاید این تعریف قدیمی جلوه ویژه  باشد و به عنوان مثال بتوان به ایجاد انفجار در صحنه فیلم ها ، ربات های غول پیکر ، ساختن یک دنیای خیالی و غیر واقعی ، ایجاد انفجارهای عظیم تصادفات ، استفاده از بدلکاران در افتادن از ارتفاع و  …. اشاره کرد.

جلوه های ویژه

 

قابلیتهای نرم افزار افترافکت

  • بالاترین کیفیت ذخیره سازی در بین نرم افزارهای تدوین و افکت گذاری
  • وجود افکت های شبیه سازی
  • قابلیت هماهنگی با کدهای تحت وب و فایل های SWF
  • امکان خلق جلوه های بصری متحرک خلاقانه
  • خلق اشکال متحرک دو بعدی و سه بعدی
  • وجود افکت های شبیه سازی
  • امکان سایه دادن به اشکال دو بعدی و سه بعدی
  • وجود افکت های فراوان برای تدوین ها
  • قابلیت کار با چند دوربین برای جلوه های بصری سه بعدی
  • وجود Timeline editing برای ویرایش ها
  • لایه بندی کارها به مانند فتوشاپ
  • امکان هماهنگی با اسکریپت های متحرک سازی
  • طراحی انیمیشن ها برای صفحات وب و ذخیره سازی با فرمت SWF
  • افکت های چند کاناله سه بعدی
  • مدیریت نویزها در تصاویر
  • افکت برای متن ها
  • افکت های متحرک سازی تصاویر یا Transition ها
  • نهایت کیفیت در ذخیره سازی
  • متحرک سازی به صورت کاملا هدایت شده از سوی کاربر
  • وجود کامل ترین طیف از رنگ ها برای خلق جلوه ها
  • هماهنگی با صداهای 32 بیتی
  • پردازش های موازی برای افزایش سرعت کارکرد نرم افزار
  • هماهنگی با دیگر نرم افزار شرکت ادوبی

برای استفاده از پروژه افترافکت از چه فرمتی استفاده میشود؟

برای استفاده از یک پروژه افترافکت، لازم است که یک فایل پروژه با فرمت aep همراه با فایل‌های استفاده شده در آن از قبیل ویدیو، عکس، موزیک و… را روی سیستم خود داشته باشید. پروژه افترافکت بایستی در کنار پوشه‌ی فایل‌های استفاده شده در پروژه باشد. در همه‌ی پروژه‌های آماده افترافکت این لازمه رعایت شده است.

 چه کسانی از نرم افزار After Effects  استفاده میکنند؟

نرم افزار افتر افکت یک نرم افزار تخصصی است و در درجه ی اول توسط ویراستاران ویدئویی، هنرمندان، طراحان گرافیکی و رسانه های اجتماعی و طراحان رسانه های دیجیتالی، تولیدکنندگان ویدئو ها، طراحان گرافیک حرکتی و انیماتورها استفاده میشود.

کاربرد اسکریپت در افتر افکت

اسکریپت در نرم افزار افتر افکت روش های مبتنی بر کد است که به داشتن جریان کاری بهینه هنگام کار با این نرم افزار کمک می کند. اسکریپت ها مشابه پلاگین ها در داخل افتر افکت عمل می کنند. به طور کلی اسکریپت یک بلوک از کد است که به افترافکت انجام کاری را می سپارد. اسکریپت ها می توانند برای انجام وظایف مختلف در داخل افترافکت ، از ایجاد لایه ها تا رندر دسته ای استفاده شوند.

ایجاد انیمیشن های زیبا در افترافکت 

صحنه های سه بعدی ساخته شده توسط انیمیشن و با استفاده از نرم افزار افترافکت بسیار زیبا و چشم نواز هستند و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کنند .
برای ایجاد انیمیشن های سه بعدی در نرم افزار افترافکت می توانید از ترکیب رنگ آمیزی های پیشرفته و همچنین ادغام صحنه سازی های گوناگون برای این منظور استفاده کنید .

ایجاد جلوه های بصری ویژه در افترافکت 

با استفاده از نرم افزار افترافکت می توانید به ایجاد جلوه های بصری ویژه در طراحی های خود بپردازید و به این ترتیب آثار هنری بسیار زیبا و منحصر به فردی را خلق کنید .
با استفاده از نرم افزار افترافکت همچنین می توانید در صحنه های ثابت ایجاد حرکت نمایید و صحنه های ثابت را به صورت متحرک جلوه دهید 
این کار با استفاده از وهم حرکت در هنر گرافیک امکان پذیر می باشد.

ایجاد جلوه های بصری ویژه در افترافکت 

قالب‌های آماده افتر افکت

قالب‌های آماده افتر افکت یکی از دلایل اصلی استفاده از این برنامه توسط بیشتر ویرایش‌کنندگان ویدئو است. شما می‌توانید یک شغل کامل با عنوان طراحی حرکت داشته باشید. چرا که ویرایش‌کنندگان ویدئو همیشه زمان کافی برای طراحی حرکات مورد نیازشان را در اختیار ندارند. شما می‌توانید تخصص‌تان را بر مبنای ساخت این قالب‌های آماده بسازید.

با افتر افکت چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ 

بااین نرم افزار می توان لایه فیلم دو بعدی را در فضای فیلم سه بعدی ساخت. بااین نرم افزار میتوان یک ویرایشگر ویدئو، برای ساخت صفحه عنوان و یک انیمیشن‌ساز برای خلق کاراکترهای دوبعدی کارتونی استفاده کرد یک ویرایشگر ویدئویی ممکن است از افترافکت بیشتر برای طراحی عنوان استفاده کند، و انیمیشن ساز ممکن است آن را برای ایجاد شخصیت های کارتونی ۲D استفاده کند. دلیل اینکه چرا بسیاری از مردم در تعریف چیزی که افترافکت انجام می دهد مشکل دارند به سادگی به این دلیل است که کارهای زیادی انجام می دهد و به خوبی کار می کند.